
 
1 

Top journalists played Sticks & Stones over 

Mavi Marmara on the Daily Vox this week 

Ebrahim Fakir published a piece on THE DAILYVOX.co.za on Monday titled: Barry Bateman, the 

Israeli ambassador, and a throwback to apartheid and EWN reporter Bateman climbed into Fakir 

and his ilk on Wednesday in Reporting on Israeli arrest warrants not agenda-driven on the same 

forum. 

Below is Bateman’s piece, and below that Fakir’s which Bateman was responding to. 

 

Reporting on Israeli arrest warrants not agenda-driven  

By Barry Bateman 

From the outset, let me place on record that I reject with contempt claims made by Ebrahim Fakir 

that my research and reporting into the arrest warrants issued for four Israeli military commanders 

was agenda-driven. 

This allegation, and others, was published on the Daily Vox website on 23 November 2015. I was not 

approached for comment, despite the claims calling into question my integrity. The headline in 

particular (“Barry Bateman, the Israeli ambassador, and a throwback to apartheid“) is sensational, 

inaccurate and misleading. 

During the course of my everyday duties as a senior reporter, I received a statement from lobby 

group Boycott, Divestment and Sanctions Against Israel in SA (BDS). The statement announced that 

arrest warrants had been issued against four Israeli commanders in connection with the Turkish 

flotilla siege in 2010. The first statement, issued on 17 November claimed the arrest warrants had 

been secured by South African authorities. This was later retracted and corrected. The origin of the 

information being shared by BDS was the Media Review Network (MRN). 

From the arrival of the first BDS statement, I spent four days trying to confirm the information. 

Through formal channels, I approached the police (Hawks), the National Prosecuting Authority (NPA) 

and the department of home affairs. By Friday, after numerous telephone conversations and email 

exchanges, all three organisations denied any knowledge of the arrest warrants. 

Because of the on-the-record denials from the SAPS, NPA and home affairs, no story was published. I 

was determined to get clarity and so I approached BDS, MRN and Gadija Davids, the reporter who 

had been caught up in the 2010 incident. The five questions I posed were in no way a challenge to 

the organisations or the journalist, but merely an attempt (perhaps over-zealously) to obtain 

information for my story. I set out the denials that had been issued and asked for any further 

information that could assist me. 

http://www.thedailyvox.co.za/


 
2 

Thirty minutes after the questions were sent, the MRN’s vice-chairperson, Aayesha Soni took to 

Twitter with the following: “When did you become the South African Zionist henchman, using your 

job to further occupation and injustice.” 

There is no need to dwell on how inflammatory this comment is, nor on the fact that it is completely 

baseless. What came next was a string of tweets in which Soni accused me of carrying out the 

requests of Israeli Ambassador Arthur Lenk, sending threatening messages and attempting to breach 

lawyer/client confidentiality between Davids and her attorneys. There is nothing unusual or 

threatening in the media enquiry I sent and the claim that I was carrying out a request for Lenk is 

untrue. 

At this point, Ebrahim Fakir entered the fray. Every attempt to explain what had transpired fell on 

deaf ears. 

On 22 November 2015, five days after the first BDS statement, the police finally confirmed that while 

no arrest warrants were issued in South Africa, local authorities had received a letter from their 

counterparts in Turkey requesting that should the four Israeli commanders enter this country, they 

be arrested. 

“At the beginning there were some rumours that were spreading about a letter that was signed by 

our members regarding the four commanders from Israel. Now, following thorough consultation we 

can confirm that that letter has been received. Currently it is with our CAS Unit (Crimes Against the 

State). It will then be processed through our internal channels to Interpol for further processing.” 

As soon as the first official confirmation arrived, I tweeted the news (flagging it directly with Soni) 

and compiled a report for Eyewitness News, which was broadcast the following day. Hours later, 

Fakir’s column appeared on the Daily Vox website and was promoted throughout the day on social 

media. 

As I see it, Fakir’s argument suggests that claims made by the MRN, BDS and Davids are beyond 

scrutiny, and that I as a journalist should have accepted these claims without question. He further 

argues that confirmation by a journalist from another media house (Independent Media) is sufficient 

basis to accept the reports as truth. But it is clear that I would be failing in my duties as a journalist if 

I did not independently verify the information. 

I have worked as a reporter for over a decade and have carried out countless complex and high-

profile investigations. To me, seeking confirmation for the arrest warrants was an absolutely routine 

and most basic requirement. 

Another concern with Fakir’s criticism is that it creates an impression that questioning a pro-

Palestinian organisation is proof that the person asking the questions is fighting in the pro-Israeli 

corner. Nothing could be further from the truth. This is a knee-jerk reaction that ignores the great 

extent to which I went to establish the truth behind the claims. It further ignores the fact that I 

deliberately did not publish any story about the initial denials by the police. 

My approach was inconsistent with someone who carries an agenda and seeks to discredit any 

organisation or person. It is, however, consistent with the principles of ensuring accuracy and 

affording right of reply to those involved. 



 
3 

Nowhere in my correspondence with BDS, MRN and Davids did I request that any client/attorney 

privilege be broken. I merely asked for any information that could help confirm the story. In fact, 

such proof was made available to another reporter, Shannon Ebrahim, who mentioned it in her 

article (“Israeli Military Chiefs Face Arrest in South Africa” – 18 November 2015). 

While the Israel/Palestine debate is a sensitive and controversial one, it should never be used to 

undermine those who work tirelessly to build their credibility. We all have a duty to approach all 

stories and columns with a greater responsibility, without resorting to personal attacks. 

 Barry Bateman is a senior reporter for Eyewitness News. 

 

Barry Bateman, the Israeli ambassador, and a throwback to 

apartheid  

By Ebrahim Fakir  

Last week, a landmark decision was made by South African authorities regarding a long-standing 

case involving the Israeli army, Turkish authorities and a South African journalist. Independent 

Newspapers’ Foreign Editor Shannon Ebrahim reported that the SAPS had decided to abide a by a 

Turkish call in 2014 to arrest four Israeli commanders, said to be responsible for the attacks on the 

Gaza Freedom flotilla, intended to deliver humanitarian aid and medical supplies to Palestinian 

territory of Gaza in May 2010. Nine people died in the attack, with a South African journalist, aboard 

the flotilla at the time, surviving the attack. 

The news was met with shrill hysteria from supporters of Israel, notably Arthur Lenk, the Israeli 

ambassador to South Africa, the South African Zionist Federation (SAZF) and the South African 

Jewish Board of Deputies (SAJBD). 

This decision is the result of a four-year long legal battle involving journalist, Gadija Davids, who was 

on board the flotilla, reporting live for South African media. Davids was one of more than 700 

activists from across the world who were intimidated, assaulted and kidnapped in international 

waters. In addition, Davids was denied consular access while being held in an Israeli prison. 

Davids laid a complaint with the SAPS and the NPA in 2011 and in 2012 the Priority Crimes Litigation 

Unit of the NPA found that the case fulfilled the jurisdictional requirements of the Rome statute. In 

September, an arrest alert notice was circulated to Border Control which means the Israeli 

commanders would be apprehended on entry into the country and Interpol Pretoria will then 

arrange with Turkish authorities for their extradition. The information has also been forwarded to 

Interpol SA to liaise with Interpol in Turkey for a red notice, an international request for cooperation 

or alerts allowing law enforcement agencies in member states to share critical crime-related 

information. 

This case provides an opportunity for South Africa to exhibit its commitment to international human 

rights law by taking action against the Israeli apartheid regime, and in part playing a role in 

mitigating the inconsistency and biases of the notoriously selective ICC in what it pursues. These 



 
4 

arrest warrants constitute a direct challenge to the Israeli government, which continues to pretend it 

is not in contravention of some 80 UN resolutions. 

The hysterics of Israeli apartheid supporters is especially significant. 

The cooperation between Turkish and South African law enforcement agencies shows that the ICC is 

not the only international instrument Israel may need to fear. Israel’s insulation from international 

law is narrowing. 

This of course sparked panic amongst the SAZF, SAJBD and the comically irrepressible Israeli 

ambassador Arthur Lenk. This precipitated a shrill screech of a series of allegations that this simply 

cannot be true, and that the Media Review Network which publicised  this historic decision, was 

lying. 

Aided by a factually misguided statement on this decision by BDS-SA , who in its zeal to be the 

definitive face of Palestine-related activism in South Africa, put out an incorrect statement 

suggesting that the South African authorities had issued warrants of arrest for the Israeli war 

criminals, instead of it being the Turkish authorities with whom the South African authorities would 

cooperate. The incorrect statement was subsequently recalled and repudiated  by BDS-SA itself 

when it realised its error. 

So the BDS-SA statement is of no consequence. 

With that statement out of the way, Lenk, the SAJBD and the SAZF no longer had BDS’s factual 

inaccuracy to latch onto, to undermine the broader import and implications of this case. 

Consequently, they resorted to casting aspersions on the integrity of the Media Review Network 

(MRN). This sparked demands to see evidence confirming the SAPS saying it is ready to act in a 

manner consistent with international law be provided to the SAJBD and SAZF. 

The MRN was commanded to produce evidence. The SAPS was commanded to produce its letter. A 

journalist reporting the story for the Independent newspapers was commanded to reveal her 

sources. suddenly, even Gadija Davids’ attorney, Ziyad Patel, was expected to disclose sensitive and 

confidential information that could jeopardise his case. 

And then the curious case of Barry Bateman 

These commands were followed by demands from a “journalist”, Barry Bateman, for the same 

information. In spite of a report in the Independent Newspapers by Shannon Ebrahim, reporting 

news of this case, Bateman persisted in joining the chorus of the SAJBD and SAZF in insinuating that 

the MRN and by implication Shannon Ebrahim were lying. In other words, Bateman, a journalist 

baselessly questioned the veracity of a report and the credibility of the sources of a fellow journalist. 

He should have known better than impugning the professional reputation of a colleague, whose 

reports made clear that she had seen South African authorities’ confirmations that it would act 

consistently with its international obligations. There have been many demands by the supporters of 

Israel to have sight of the written confirmation of the decision. In fact the SAZF has even threatened 

to act against the Independent Newspaper Group if it fails to publish privileged correspondence 

from a source. These “commands” should be met with the dismissive contempt they deserve. This 



 
5 

derisive superiority complex which the SAZF and the SAJBD still attempt to enforce, is an 

embarrassing throwback to the old, racist South African regime, not unlike Israel today.  

No shrill Zionist screech can, or should make the written confirmation appear. One sees it when one 

needs to see it.   Notwithstanding BDS-SA’s error, rectified in a matter of minutes, the SAZF, SAJBD, 

Arthur Lenk and Barry Bateman revealed a hubris that black South Africans have grown accustomed 

to when dealing with paternalistic and patronising whites.  

It appears a sense of supremacy ingrained by a history of racism is hard to purge. The transparent 

tactic to intimidate is aimed at setting the agenda and controlling the discourse on Israel. It is 

nothing more than a transparent ploy for Zionist enforcement. But this is not propaganda. It is a 

matter of law. There is no hate speech or exhortation to violence. And Barry, have I got news for 

you. Questioning the bona fides of a fellow journalist who reports having seen a letter, is an attempt 

to force a colleague to reveal their sources. You should know better. When Lenk, the SAZF and 

SAJBD command others to see the letter they do so for propaganda purposes, you, of course, are 

entitled to do your due diligence as a journalist.  

But when you discredit a story based on a denial by a government official, your bias is showing. 

Would you have relied on the first pronouncements of government spokespeople for the big stories 

you’ve broken?   


